Kirkerup Kirke

Adresse: Kirkerupvej 21B, Kirkerup, 4000 Roskilde

Gå på opdagelse i Kirkerup Kirke med Google Street View:

Kirkerup Kirke er en af de ældste kirker på Roskilde-egnen og er opført i omkring år 1100. Kirken er specielt berømt for sine mange kalkmalerier, som anses for klenodier i både kirke- og kulturhistorisk regi.

• Kirken har, uden tvivl, lagt navn til byen Kirkerup. ”Kyrkethorp” er nævnt i et brev til biskop Absalon i Roskilde omkring år 1176.
    • Kirken har et romansk skib og kor (oprindeligt med apsis) af fråd-, kridt- og kampesten.
    • Den senromanske vestforlængelse kan være underdelen af et tidligere tårn, hvis mure er ca. 1,65 m. tykke.
    • Våbenhuset bruges i dag som kapel
    • Tårnet som er fra 1400-tallet, er bygget i højgotik af munkesten
    • Klokkerne er fra henholdsvis år 1631 og 1657
    • Kirken omgives af en ringmur med indgangsport mod øst og den har en køn portal mod syd, hvorfra kirkestien går til Tågerup.
    • I 1870 flyttede man indgangen fra våbenhuset i syd til tårnets vestside, formentlig for at efterligne en domkirke, hvor brudeparrene havde den lange vandring igennem kirken efter en vielse – fint skulle det være.
    • Døbefonten, som er bygget af træ, er senrenæssance og fra år 1624, lavet på Anders Hatts værksted i Roskilde
    • Alterbordet er fra samme tid som altertavlen. Det er bygget som en helhed.
    • Altertavlen er fra 1870 og malet af Carl Thomsen.
    • Kalkmalerierne, i koret, er gotiske fra år 1300-1350
    • Korbuens kalkmalerier, som er de ældste, er fra midt 1100-tallet. De blev fundet og restaureret i 1897-98 af professor J. Kornerup. De tre cirkelmedaljoner, med brystbilleder af de tre kristne dyder, troen, håbet og kærligheden, fik i 1984 en lettere ansigtsløftning.
    • I 1925, 36 og 45 fandt man yderligere kalkmalerier i kirken.
    • Prædikestolen er i brusk-barok, med påmalet årstal 1639, og fremstillet på Snedker Brix værksted i Roskilde.
    • Orglet er, leveret af orgelfirmaet Starup i 1962, med 6 stemmer, to manualer og pedal. I 1977, under den sidste restaurering af murværket, fremkom ”et nyt ansigt” et mandshovede på sydvæggen, modsvarende kvindeansigtet på nordvæggen. Disse ansigter markerer henholdsvis mand-og kvindesiden i kirken. En skik vi bibeholdt helt op til 1. verdenskrig.
    • Efter reformationen (1536) tilhørte kirken Roskilde Kapitel, henlagt til Ærkedegnedømmet (fælles ejere med hovedkirken i Ågerup)
    • Fra 1759-1866 ejes kirken af Østrupgaards ejere.
    • I 1866 sælges kirken til 8 gårdmænd i Kirkerup, Gundsølille og Tågerup.
    • Den 10. maj 1909 overgav de 8 gårdmænd kirken til menighedsrådet.

To find Roskilde hotels nearby, visit HotelsCombined​